USA en Canada 2012

14/6 Jasper

Vanochtend zijn we toch een uurtje gaan paardrijden. Samen met 2 andere mensen en een gids voorop zijn we door het bos gereden. De paarden waren erg rustig. Hans kreeg een groot bruin paard toegewezen en ik een wat kleinere witte. In het bos lagen veel plassen en was het pad erg modderig, Mijn paard had geen zin in natte hoeven en probeerde steeds links naast het pad tussen de bomen door te rijden, ook het gras langs de kant vond ie wel interessant. Het was erg leuk om te doen en we hadden achteraf allebei best de oorspronkelijke gereserveerde tocht van 2 uur willen maken. Alhoewel... zo'n uurtje paardrijden voel je bij het afstappen wel gelijk.

Na het paardrijden begon het zachtjes te regenen en hingen de wolken laag tegen de bergen aan. Met de kabelbaan omhoog voor het mooie uitzicht was vandaag dus geen optie. We zijn naar het Maligne-meer gereden.

Onderweg zijn we nog een aantal beren tegengekomen. De berenstand van vandaag is: 7 zwarte beren (waaronder 5 kleintjes) en 2 Grizzly's. We spraken iemand die hier al 2 keer eerder in juni is geweest en nog nooit Grizzly's had gezien. Dit jaar is blijkbaar een goed Grizzly-jaar.

Er was 1 beer, waarvan de drie kleintjes hoog in een boom zaten. Heel schattig gezicht.

Bij het meer was niet zo veel te beleven. Je kon er met een rondvaartboot naar een eiland varen. Het is daar natuurlijk een stuk mooier als de zon schijnt, dan hebben de meren ook een mooie blauwe kleur. We wilden bij het meer gaan lunchen, maar nadat we eerst een rondje door de giftshop hadden gelopen, bleek er een bus met toeristen aangekomen te zijn. We zijn dus maar weer verder gereden.

Op de terugweg naar Jasper zagen we ongeveer op dezelfde plek waar we eerder een zwarte beer hadden gezien en mooi mannetjes hert staan (een bull Elk). Hans liep voorzichtig een grote cirkel om het dier heen om een mooie foto te kunnen maken. Terwijl hij foto's aan het maken was, keken in ene 6 beren-ogen hem aan vanuit de struiken op ongeveer 5 meter afstand van het hert. We dachten allebei dat als het hert daar stond dat de beer dan wel verdwenen zou zijn, maar die zat er dus nog en had ook nog eens 2 jongen bij zich. Heel bijzonder. Hans is rustig weggelopen, want je weet maar nooit hoe zo'n beer gaat reageren.

Ondertussen blijft het maar regenen dus rond een uur of 3 zijn we teruggegaan naar de hotelkamer. Ook wel eens lekker om een rustige middag te hebben.

Temperatuur vandaag tussen de 6 en 12 graden (amper wind dus het voelt niet heel koud)

Onze route kun je zien op http://www.a-trip.com/tracks/view/106823

13/6 Banff- Jasper en de Icefield Parkway

We hadden van tevoren nooit gedacht dat we zoveel beren zouden zien. Ook vandaag hebben we weer 7 beren (2 zwarte beren en 5 grizzly's) gezien. Voor eentje zijn we zelfs niet meer gestopt om een foto te maken. Een van de grizzly's had een halsband om met een volgsysteem.

Bijzonder was dat we vandaag een grizzly zagen met 2 kleintjes. Dat was toch wel erg leuk om te zien. Ze zaten in een open veld, zo'n 80 meter van de weg af, dus je kon ze goed zien. We konden het niet laten toch nog een beren-filmpje op de blog te zetten.

De weg van Banff naar Jasper heet de Icefield Parkway. Langs deze weg ligt een gletsjer waar je met een tour naar toe kan. We hadden van tevoren kaartjes geregeld om dit te gaan doen. Het was de hele ochtend regenachtig, maar toen we bij de gletsjer aankwamen brak het zonnetje een beetje door (en toen we klaar waren begon het weer te regenen, net op tijd dus).

Met een bus word je naar het begin van de gletsjer gebracht, waarna je in een grote truck met 6-wiel aandrijving verder de gletsjer op gaat. We mochten ongeveer 20 minuten op de gletsjer rondlopen (een beperkt gebied). Het ijs waar je dan op staat is 300 meter dik, gek idee hoor. Een leuke excursie om te doen en het was helemaal niet koud, een graad of 10.(in oktober schijnt het daar wel - 20 te kunnen worden, dan stoppen ze ook met de excursies vanwege alle sneeuwval).

De rest van de weg was een lange weg door de vallei met links en rechts hoge besneeuwde bergtoppen en af en toe een waterval of een mooi uitzichtpunt. Het plan was om morgen te gaan paardrijden, maar vanwege de slechte weersvoorspellingen hebben we onze reservering van de week gecancelled. Het weer is nu erg opgeknapt en lijkt morgenochtend ook goed te zijn. We wachten het nog even af, als het zo mooi blijft gaan we alsnog.

De temperatuur vandaag was zo'n 13 graden.

Aantal gereden km: 298

Onze route kun je zien op http://www.a-trip.com/tracks/view/106824

PS Cindy, leuk dat je onze reis volgt. Het is op dit moment vrij regenachtig en koud in Banff, maar het schijnt na zondag beter te worden.

12/6 Radium Hot Springs - Banff, een grizzly gezien

Vanochtend zijn we weer vroeg op pad gegaan. Eerst even tanken en thee halen bij het tankstation. De benzine is hier in Canada omgerekend ongeveer 1,- a 1,10 euro de liter. Dat scheelt niet veel van Amerika. De grootste verschillen die we tot nu toe merken met Amerika zijn de kleinere porties met het eten (dus gewoon weer normale porties), bij je creditcard je pincode gebruiken ipv je handtekening en zoals ik al eerder zei weer kilometers ipv miles.

Direct na het tankstation (het is dan rond half 7) zien we een stel bighornsheep. Ze klauteren op een steile helling met losse stenen, die af en toe naar beneden rollen. Ze zoeken naar de grassprieten tussen de stenen.

Vanuit Radium rijden we direct het Kootenay National Park in. Door dit park loopt een provinciale weg, dus er rijden ook vrachtwagens. Vrij snel zien we in het park een zwarte beer in de berm. Maar de klapper van de ochtend is dat we ook een Grizzly zien, die op hooguit 25 meter afstand op de berg zit. Als we stoppen komt de beer naar beneden, steekt de weg over en gaat langs en door de kreek lopen. We keren de auto snel en kunnen een heel stuk met de beer meerijden. Wat een waanzinnig mooi gezicht!

Het deel van Canada waar wij nu zijn, bestaat voornamelijk uit bergen, bossen en meren. We hebben vandaag dan ook een paar mooie uitkijkjes gehad op meertjes met besneeuwde bergtoppen op de achtergrond. We zijn vandaag in de Nationale Parken rond het plaatsje Banff. Een leuk toeristisch stadje, dat duidelijk ook een wintersport stadje is.

Doordat we zo vroeg zijn opgestaan hebben we veel gezien vandaag, ondanks de grote afstanden tussen alle stops. We zijn oa een stuk langs de Bow parkway gereden, zijn naar lake Moraine, lake Louise en Bowlake geweest, hebben gewandeld naar 2 watervallen, 1 in Kootenay NP en 1 in Banff, de Johnston Canyon. Daarnaast hebben we ook nog staan kijken hoe de treinen hier via een spiraalvormig spoor door de bergen rijden. Op 1 punt kon je de trein een tunnel in zien gaan en terwijl de trein nog steeds door die tunnel verdween zag je de voorkant van de trein al weer door een andere tunnel op lager niveau naar buiten komen.

We hebben vandaag, naast herten, eekhoorns, mule deer (soort hert) en bighorn sheep ook 5 beren gezien. Het begint haast gewoon te worden. Van die 5 waren er zelfs 2 een Grizzly beer. De 2e Grizzly die we zagen stond achter een hek, daardoor durfden mensen ook dichterbij te komen. Het leek haast een dierentuin, maar hij liep echt in het wild. Toch vond ik het specialer toen we de beer op de berg en in de kreek zagen.

Kortom weer een volle, drukke dag vandaag. Het weer zat mee, een zonnetje en gedurende de dag zo'n graad of 14. Tegen de avond werd het zelfs 21 graden en we hebben buiten gegeten.

Aantal gereden km: 375

On ze route kun je zien op http://www.a-trip.com/tracks/view/106825

11/6 Waterton - Radium Hot Springs

Om 5.45 uur ging vanochtend de wekker. We willen vroeg op pad om wildlife te kunnen zien. We rijden de Akamina Parkway in Waterton en stoppen bij een riviertje om daar wat foto's te maken. Als we teruglopen naar de auto zien we een zwarte beer aan de overkant van de weg. We blijven op afstand en kunnen de beer heel goed zien. Tot onze verrassing blijken er ook nog twee kleintjes bij te lopen, een bruine en een zwarte. De beren genieten van de paardenbloemen in de berm. Wat is dat fantastisch! We blijven bijna een uur op die plek en de beren blijven in de buurt. Er zijn ook geen andere toeristen, pas na dat uur stopt er een andere auto. Zoiets bijzonders, daar wil je wel vroeg voor op staan.

We rijden nog een stuk verder de weg op, die eindigt bij Cameron Lake. In dit meer liggen zelfs nog ijsschotsen, ook erg mooi om te zien. Op weg naar het meer zien we nog een zwarte beer in de berm en op de terugweg ook nog een bruine β€˜zwarte beer'. Later lezen we in de informatieboekjes dat beren in het voorjaar de berg af komen om inderdaad de paardenbloemen te komen eten.

We kunnen niet lang in Waterton blijven, want ook vandaag is weer een lange reisdag. We gaan nog een waterval bekijken, The Cameron Falls, en rijden ook nog de Red Rock Parkway. Deze weg eindigt bij een canyon van roodgekleurde rots. Je kan een stuk langs de canyon lopen, wat we dan ook doen.

Op deze weg, zien we nog een groot hert al rennend oversteken. Heel elegant, maar hij was te snel om een plaatje te maken. Rond een uur of 12 gaan we op weg naar Radium.

Onderweg komen we bij het stadje Sparwood nog de grootste truck tegen. Daar moeten we als echte toeristen natuurlijk ook even een plaatje van schieten. De truck werd gebruikt in de dagbouw van de mijnindustrie en is ongeveer 20 meter lang en 7 meter hoog.

Het weer is inmiddels inderdaad opgeknapt. Het begon vanochtend nog koud met een graad of 5, maar bij aankomst in Radium Hot Springs is het zo'n 21 graden en zonnig. We houden de voorspellingen goed in de gaten, het lijkt er op dat we nog een paar mooie dagen, maar ook nog wat regen tegemoet gaan.

De route van vandaag kun je zien via deze link: http://www.a-trip.com/tracks/view/106161

Aantal gereden km :468

10/6 East Glacier Park - Waterton (Canada)

Bij het wakker worden vanochtend hebben we gelijk gekeken wat het weerbericht was voor vandaag. 3 graden en sneeuw! Omdat we vanavond toch weer in dit motel slapen hoeven we niet uit te checken, dus we draaien ons nog lekker een keer om.

Als Hans in de ochtend nog een keer langs loopt bij de receptie is de hotelmanager er ook. Ze maakt haar excuses dat het zo gelopen is met de kamer en we krijgen beide nachten compleet vergoed.

Rond een uur of 11 vertrekken we alsnog om het Glacier Park aan de oostkant te bekijken. Het weer valt eigenlijk best mee. Het is wel koud met een graad of 5 en het miezert af en toe wat (we zien alleen sneeuw op de bergen liggen). Dit park bestaat voornamelijk uit veel bergen en een aantal grote meren. Hele mooie natuur dus, maar het nadeel is dat er maar een beperkt aantal wegen is. Het is echt jammer dat die Going to the Sun road nog dicht is, op die weg rij je namelijk langs hoge sneeuwmuren en heb je ook prachtig uitzicht.

We rijden vandaag langs Two Medicine Lake en Saint Mary Lake en komen onderweg nog een paar mooie watervallen tegen. Eind van de middag begint er zelfs een waterig zonnetje door te breken.

Aan deze kant van het park is verder eigenlijk weinig meer te beleven. Hans oppert om vanavond al naar een ander hotel te gaan, dat wat noordelijker ligt. Dat scheelt morgen zeker weer 2 uur rijden. Via internet boeken we een hotelkamer in Waterton National Park (dat is al Canada) en rond 18u vertrekken we daar naar toe.

De grensovergang gaat zeer soepel. De douanier stelt ons de geijkte vragen (wat kom je doen, hoe lang blijf, heb je geen wapens bij je etc) en we kunnen door rijden. Het is meteen na de grens wel weer even wennen want de snelheid staat hier weer in kilometers op de borden ipv miles.

Het Waterton Park ligt als het ware in het verlengde van het Glacier Park en ook dit park bestaat weer uit hoge bergen en mooie meren.

De kamer die we hier in dit hotel hebben is zeer luxe. We hebben zelfs weer een jacuzzi. Ook het weer lijkt mee te zitten, morgen wordt het hier zonnig en rond de 20 graden.

Aantal gereden km: 301

9/6 Missoula - East Glacier Park. Koud, regen en bootje varen

De komende 2 dagen zijn we in Glacier National Park, maar helaas zijn de weersvoorspellingen niet gunstig. Koud en regen. Het is ruim 2 uur rijden voor we bij de westkant van het park aankomen. We maken eerst een stop bij het kantoor waar we de floatingtocht voor morgen hebben geboekt. Met dit weer en voor zondag 90% kans op regen, zien we het niet zo zitten in een rubberboot de rivier op te gaan. Helaas bevestigen ze daar de weerberichten, en gelukkig kunnen we de trip annuleren.

Als we het park in rijden krijgen we bij de ingang van de ranger te horen dat de Going-to-the-sun-road voor een deel gesloten is en dat we dus niet over die weg van west naar oost kunnen rijden. De weg is gesloten omdat ze nog aan het sneeuwruimen zijn. Dat is dus nog een tegenvaller, want die weg schijnt erg mooi te zijn.

We kunnen wel in West Glacier Park naar het Lake Mc Donald. Een groot meer met prachtige bergen op de achtergrond. Er staat niet veel wind en het water ziet er heel glad uit.

Op dat moment is het wel bewolkt maar droog. Hans wil graag een bootje huren om op het meer te gaan varen. Goed alternatief nu we morgen niet het water op gaan, dus we huren een bootje (met motor). Eenmaal op het water is het wel erg koud, begint het zachtjes te regenen en begint de wind wat op te steken. We varen ongeveer 3 kwartier en maken een rondje over het meer. Al met al leuk om te doen, maar we komen verkleumd weer aan de kant. Tijd voor warme chocolademelk met slagroom!

Weer een beetje opgewarmd en met de kachel aan in de auto, rijden we toch een stukje de weg op die hoger op de berg afgesloten is. Het begint nu ook harder te regenen. We komen langs een aantal hard stromende watervallen. Even snel de auto uit voor een foto en weer terug de warmte auto in. Na ongeveer 20 km is de weg afgezet en keren we weer om. We slapen vanavond aan de oostkant, dus moeten nu buiten het park om naar ons motel rijden.

In East Glacier Park aangekomen, bij de Dancing Bears Inn, zien we een klein motel dat er toch iets anders uitziet dan het plaatje op internet. Het toont wat kneuterig en oubollig. De man achter de balie is de vervanger van de hotelmanager, maar doet erg zijn best. Er blijkt een lamp stuk te zijn op de kamer. De receptionist komt aanzetten met een grote spaarlamp (die hij uit een andere lamp heeft gedraaid), die blijkt niet te passen. Hij gaat verder zoeken en komt aan met een gloeilamp die het wel doet.

Op de kamer staat een gaskachel, die niet reageert op de thermostaat, dus weer die man er bijgehaald. De waakvlam is uit en hij krijgt hem niet aan de praat. We vinden dat een andere kamer wel op zijn plaats is. Dus we verhuizen weer eens naar een andere kamer. Van nr 9 naar nr 10. In deze kamer vinden we een groot stuk brood op de grond (lekker schoongemaakt daar...) en ook hier is een lamp stuk. Dus weer naar de receptie gelopen. Nu blijkt dat de schakelaar van de lamp stuk is, dus een nieuwe lamp heeft geen zin. Nou ja dan doen we het wel met de andere lampen in de kamer.

Het is eigenlijk wel lachwekkend, vooral ook omdat die man zich steeds schuldiger gaat voelen (het blijkt dat hij een uurtje de hotelmanager zou vervangen, maar die is nu al een paar uur weg. Hij kan er ook niets aan doen)

Temperatuur vandaag rond de 8 graden en regenachtig. Maandag gaan we hier weg en de voorspelling vanaf dinsdag is hier 21 graden, half bewolkt. We zitten dus net in een kou- en regenfront. Niets aan te doen.

Aantal gereden km: 376

8/6 Cooke City - Missoula

Met het raam open hebben we prima geslapen. We staan om 6 uur op vandaag, want we hopen nog wat wild te kunnen zien. In het park aangekomen zien we op een aantal plekken spotters staan, met flink veel fotoapparatuur en statieven. Helaas pakken de meeste spotters al weer in, een teken dat we eigenlijk al te laat zijn. Misschien hadden we wel om 5 uur op moeten staan, om net na zonsopkomst in het park te kunnen zijn.

Ik heb vandaag wel een bever gezien. Helaas stonden de mensen naast ons luid te praten, waardoor het dier snel onder water ging. Maar ja, als die mensen niet langs de kant hadden gestaan, hadden we de bever helemaal gemist. Even verderop zagen we nog een beer diep in het bos verstopt, erg lastig te zien. Het is dat andere mensen ons er op wezen.

We gaan verder naar een ander deel van het park, Mammoth Hot springs. Hier zijn terrassen gevormd door de mineralen in het hete water. Erg mooi gezicht.

Om een uur of 11 is het tijd om Yellowstone te verlaten, want we hebben nog een paar uur rijden voor de boeg naar Missoula. Dat is een tussenstop op weg naar Glacier National Park. De rest van de dag hebben we dus vooral snelweg gezien.

De temperatuur vandaag is rond de 15 graden, onderweg 2 kleine buitjes gehad.

Aantal gereden km: 587

7/6 West Yellowstone - Cooke City, 8 beren gezien

We hebben vandaag een relatief rustige dag, we blijven in Yellowstone NP. Omdat dit park zo groot is en je een paar uur aan het rijden bent van de noordkant naar de zuidkant, slapen we vanavond in een motel aan de andere kant van het park in Cooke City (een klein gehucht met 1 straat, een paar huizen, hotels, restaurants en giftshops)

West Yellowstone is een klein toeristisch dorpje en ziet er leuk uit. Er is ook een IMAX theater. We beginnen vandaag dan ook met een IMAXfilm over de geschiedenis van Yellowstone, mooie beelden! Na nog wat rondgekeken te hebben in het dorpje en nog wat souveniers gekocht te hebben (oa mooie leren riemen) gaan we op ons gemak naar het park.

Het is vandaag weer warmer dan gisteren en nog steeds zonnig. Een prima dag om rond te lopen en de bronnen en geisers te bekijken, wat we dan ook doen.

De mooiste hete bron die we vandaag zien is The Grand Prismatic Spring. Dit is de grootste hete bron van Amerika. Je kan de bron van bovenaf bekijken door een pad achter het Midway Basin in te slaan. Dit is een wandelpad naar een waterval. Halverwege dat pad is een paadje de berg op ontstaan, het is even klauteren maar het uitzicht op de bron is fantastisch. Terwijl we op die berg even op een boomstam gaan zitten om van het uitzicht te genieten, komt er een eekhoorn ook op de boomstam zitten.

Onderweg zien we weer heel veel bizons, zo veel dat we er in de loop van de dag niet meer voor stoppen om foto's te maken. Maar op een gegeven moment zien we een ophoping van auto's en mensen wijzen. Boven op een berg zit een zwarte beer. Hij is ver weg en maar even zichtbaar, maar toch erg leuk.

Niet veel later zien we een beer in de berm zitten, wat is die dichtbij!! We keren de auto en rijden er nog een keer langs en later nog een keer omdat we toch echt de andere kant op moesten. Er rijdt ook een Yellowstonebus voorbij. De chauffeur laat een paar mensen vlak bij de beer uitstappen, dat is echt ten hoogste verboden! Onbegrijpelijk dat die chauffeur dat toelaat. Onder het kopje video's hebben we een paar nieuwe video's neergezet, ook eentje van de beer in de berm.

Beer nummer 3 loopt ook niet ver van de weg af en daar zijn ook rangers aanwezig. Veel mensen lopen daar gewoon op de weg en ik ben ook uitgestapt. De ranger houdt de beer goed in de gaten en zodra ze in de gaten krijgt dat de beer onze kant op komt, moeten we allemaal weer de auto's in. Ongelofelijk zo veel beren op 1 dag.

Maar het feest was nog niet over, later op de middag zien we in de verte nog een beer met jong en begin van de avond zien we, ook in de verte, een beer met 2 jongen. De 2 jongen zijn een beetje met elkaar aan het spelen. Jammer dat ze zo ver weg zijn, dus foto's maken is wat lastiger. Maar geweldig om mee te maken.

Als we daarna aankomen in Cooke City bij ons motel, Super8, krijgen we kamer 204. Bij de kamer aangekomen hangt er een β€˜niet storen-bordje'. Dus ik zeg nog, straks zitten er andere mensen in de kamer... en ja hoor... Hans doet de deur open en er zitten andere mensen in de kamer die ook kamer 204 hadden gekregen.

Zonder excuses krijgen we vervolgens kamer 208, die stinkt heel muf. Dus weer naar de receptie en we krijgen kamer 211, die ruikt precies hetzelfde. Volgens de man van de receptie die met ons meeloopt is er een paar maanden terug geschilderd. Je zou verwachten dat die lucht dan wel weggetrokken is. Gelukkig kan er een raam open, dus dat doen we dan maar.

De temperatuur vandaag was in de ochtend een graad of 6 en in de middag een aangename 17 graden met zon.