USA en Canada 2012

11/6 Waterton - Radium Hot Springs

Om 5.45 uur ging vanochtend de wekker. We willen vroeg op pad om wildlife te kunnen zien. We rijden de Akamina Parkway in Waterton en stoppen bij een riviertje om daar wat foto's te maken. Als we teruglopen naar de auto zien we een zwarte beer aan de overkant van de weg. We blijven op afstand en kunnen de beer heel goed zien. Tot onze verrassing blijken er ook nog twee kleintjes bij te lopen, een bruine en een zwarte. De beren genieten van de paardenbloemen in de berm. Wat is dat fantastisch! We blijven bijna een uur op die plek en de beren blijven in de buurt. Er zijn ook geen andere toeristen, pas na dat uur stopt er een andere auto. Zoiets bijzonders, daar wil je wel vroeg voor op staan.

We rijden nog een stuk verder de weg op, die eindigt bij Cameron Lake. In dit meer liggen zelfs nog ijsschotsen, ook erg mooi om te zien. Op weg naar het meer zien we nog een zwarte beer in de berm en op de terugweg ook nog een bruine ‘zwarte beer'. Later lezen we in de informatieboekjes dat beren in het voorjaar de berg af komen om inderdaad de paardenbloemen te komen eten.

We kunnen niet lang in Waterton blijven, want ook vandaag is weer een lange reisdag. We gaan nog een waterval bekijken, The Cameron Falls, en rijden ook nog de Red Rock Parkway. Deze weg eindigt bij een canyon van roodgekleurde rots. Je kan een stuk langs de canyon lopen, wat we dan ook doen.

Op deze weg, zien we nog een groot hert al rennend oversteken. Heel elegant, maar hij was te snel om een plaatje te maken. Rond een uur of 12 gaan we op weg naar Radium.

Onderweg komen we bij het stadje Sparwood nog de grootste truck tegen. Daar moeten we als echte toeristen natuurlijk ook even een plaatje van schieten. De truck werd gebruikt in de dagbouw van de mijnindustrie en is ongeveer 20 meter lang en 7 meter hoog.

Het weer is inmiddels inderdaad opgeknapt. Het begon vanochtend nog koud met een graad of 5, maar bij aankomst in Radium Hot Springs is het zo'n 21 graden en zonnig. We houden de voorspellingen goed in de gaten, het lijkt er op dat we nog een paar mooie dagen, maar ook nog wat regen tegemoet gaan.

De route van vandaag kun je zien via deze link: http://www.a-trip.com/tracks/view/106161

Aantal gereden km :468