USA en Canada 2012

22/6 Seattle - Amsterdam

Onze laatste dag! Het regent als we wakker worden (en het zal de hele dag in Seattle blijven regenen) en het is 14 graden. We hebben bedacht vanochtend de UndergroundTour te gaan doen op Pioneer Square. Het blijkt namelijk dat onder het oude centrum van Seattle nog een straatniveau is, uit vroeger tijden. Seattle is de 2e helft van de 19e eeuw ontstaan, In die tijd was het indianengebied en het hoofd was chief Seattle. Uit eerbetoon aan deze chief die de eerste ontdekkingsreizigers die zich daar vestigden met open armen heeft ontvangen, hebben ze de stad Seattle genoemd (toch weer een leuk weetje). Eind 19e eeuw is Seattle zeer welvarend geworden door de goudkoorts. De goudzoekers hadden spullen nodig voor hun tochten en kochten dit in Seattle.

Seattle is gebouwd aan zee en bij vloed liepen de straten iedere keer onder. Daarnaast is er in 1889 een grote brand geweest die het grootste deel van de stad heft verwoest. Na de opbouw van de stad, waar bij ze vooral stenen huizen hebben gebouwd (ipv de oorspronkelijke houten huizen), zaten ze nog steeds met het probleem van de onder lopende straten. Uiteindelijk hebben ze in de straten muren gebouwd, waar de nieuwe straat bovenop kwam te liggen. De karren reden dus als het waren op het niveau van de eerste verdiepingen, maar de ingang van de winkels en huizen was nog steeds beneden. Om daar te komen moesten mensen steeds met ladders naar beneden en weer naar boven als ze hun weg wilden vervolgen. Uiteindelijk zijn de straten helemaal dicht gemaakt (dus op het niveau van de 1e etage), maar is de originele straat grotendeels bewaard gebleven.

Nu kan je dus een tour volgen, waarbij je naast al deze historische weetjes, ook een stukje onder de straat kan lopen en daar zie je nog restanten van het vroegere straatniveau. Het was een hele leuke tour en de gidsen brachten het met humor.

We konden deze tour pas om 13 uur volgen, dus toen we daarmee klaar waren, konden we meteen door naar het vliegveld. Het inleveren van de auto en het inchecken en door de douane ging allemaal soepel.

De vlucht ging ook p[rima, maar het was wel wat afzien, omdat we geen stoelen met extra beenruimte meer konden regelen. Van slapen is dus niet veel gekomen. Die schade halen we wel weer in.

De route van vandaag kun je volgen op :

Leuk dat jullie onze reis-avonturen hebben gevolgd! Wie weet volgt er volgend jaar wel weer een Amerika-reis, het bevalt ons veel te goed!

In totaal hebben we deze vakantie zo'n 6200 km gereden.

Cindy

Hoi, hier ben ik nog eens, ik vond het heel leuk om jullie blog te volgen. Jullie hebben zeker en vast een mooie reis gemaakt. Ik zou zeggen, nog veel reisplezier in de toekomst en misschien vind ik jullie nog wel eens terug met een andere reisblog. Vele groetjes uit Belgie, Cindy.

Liny en oom Ko

De laatste dagen hebben we jullie aardig bij kunnen houden. Het was een leuke en ook mooie reis.
Als jullie volgend jaar weer gaan dan graag even een berichtje zodat deze oude mensen vast vooruit kunnen gaan. Ha, ha.
Vorige keer vergeten. Hardstikke leuk dat jullie belden met mijn verjaardag. Overkomst was niet je dat, maar het idee alleen al!
Groeten en tot horens(koeien?) of ziens
Liny en oom Ko