USA en Canada 2012

20/6 Tofino - Victoria

Vandaag staat het bearwatching boottochtje op het programma. Het bootje vaart bij laagtij, zodat de strandjes droogvallen, waar de beren zoeken naar krabbetjes en ander lekkers. Dat betekent dat we om 6.15 u bij de boot moeten staan! Erg vroeg! Het weer zit mee, het is al zo'n 10 graden en de zon schijnt volop. Jammer genoeg zijn er meer dan 12 mensen voor deze tour, waardoor we met een grote boot gaan.

Juist vandaag hadden we wel op zo'n Zodiac-boot gewild (het is toch alleen een tochtje over de rivier). Nu zitten we met 40 man op een grotere Zodiac met overkapping, net een soort rondvaartboot. Gelukkig mogen we als we eenmaal bij de eilandjes zijn waar we beren kunnen zien, rondlopen en kunnen we ook op het achterdek staan. We hebben geluk, we zien in totaal 5 beren (waarvan 2 kleintjes die zich weer in een boom schuilhouden). De beren lopen inderdaad op de strandjes en keren met hun voorpoten alle stenen om om te zien of daar wat eetbaars onder zit.

Verder zien we tijdens het tochtje ook nog 4 bald eagles en zeehondjes op een rots (die er snel afduiken als de boot binnen een bereik van zo'n 100 meter komt).

Tegen 9 uur zijn we weer terug, dus nog genoeg tijd om rustig uit te checken bij het hotel en weer naar het oosten van het eiland rijden, richting Victoria. Het valt ons op dat we nog helemaal geen vuurtorens hebben gezien, terwijl je die wel verwacht op zo'n eiland.

We zien 1 kleine vuurtoren in Ucluelet (een plaatsje ongeveer 40 km buiten Tofino). Onderweg naar Victoria gaan we via de navigatie nog wel even op vuurtorenjacht, maar de navigatie stuurt ons in het plaatsje Chemainus naar de plaatselijke veerboot. De vuurtorens zijn er dus wel, maar liggen allemaal op eilandjes voor de kust. We staken de jacht.

Eind van de middag komen we in de drukte van Victoria aan. Victoria is de hoofdstad van British Columbia en een vrij grote stad. We hadden in een folder gezien dat er ook een Imax theater is. Vanavond hebben we 3 films achter elkaar gezien in het Imax theater: To the Arctic (over de dieren op de noordpool en het smeltende ijs), Rocky Mountain Express (over het aanleggen van de spoorlijn door de Canadese Rockies) en Tornado Alley, over een groep wetenschappers die onderzoekt, waarom de tornado's vooral in bepaalde staten van Amerika voorkomen en hoe ze voor een nog beter waarschuwingssysteem kunnen zorgen. Alle drie leuke films, met mooie natuurbeelden.

Morgen steken we met de veerboot weer over naar Amerika, naar Seattle. Daar slapen we nog 1 nachtje en dan zit de vakantie er helaas al weer op.

Vandaag was het heerlijk weer, zo'n 20 graden met zon.

De route van vandaag kun je volgen op: