USA en Canada 2012

14/6 Jasper

Vanochtend zijn we toch een uurtje gaan paardrijden. Samen met 2 andere mensen en een gids voorop zijn we door het bos gereden. De paarden waren erg rustig. Hans kreeg een groot bruin paard toegewezen en ik een wat kleinere witte. In het bos lagen veel plassen en was het pad erg modderig, Mijn paard had geen zin in natte hoeven en probeerde steeds links naast het pad tussen de bomen door te rijden, ook het gras langs de kant vond ie wel interessant. Het was erg leuk om te doen en we hadden achteraf allebei best de oorspronkelijke gereserveerde tocht van 2 uur willen maken. Alhoewel... zo'n uurtje paardrijden voel je bij het afstappen wel gelijk.

Na het paardrijden begon het zachtjes te regenen en hingen de wolken laag tegen de bergen aan. Met de kabelbaan omhoog voor het mooie uitzicht was vandaag dus geen optie. We zijn naar het Maligne-meer gereden.

Onderweg zijn we nog een aantal beren tegengekomen. De berenstand van vandaag is: 7 zwarte beren (waaronder 5 kleintjes) en 2 Grizzly's. We spraken iemand die hier al 2 keer eerder in juni is geweest en nog nooit Grizzly's had gezien. Dit jaar is blijkbaar een goed Grizzly-jaar.

Er was 1 beer, waarvan de drie kleintjes hoog in een boom zaten. Heel schattig gezicht.

Bij het meer was niet zo veel te beleven. Je kon er met een rondvaartboot naar een eiland varen. Het is daar natuurlijk een stuk mooier als de zon schijnt, dan hebben de meren ook een mooie blauwe kleur. We wilden bij het meer gaan lunchen, maar nadat we eerst een rondje door de giftshop hadden gelopen, bleek er een bus met toeristen aangekomen te zijn. We zijn dus maar weer verder gereden.

Op de terugweg naar Jasper zagen we ongeveer op dezelfde plek waar we eerder een zwarte beer hadden gezien en mooi mannetjes hert staan (een bull Elk). Hans liep voorzichtig een grote cirkel om het dier heen om een mooie foto te kunnen maken. Terwijl hij foto's aan het maken was, keken in ene 6 beren-ogen hem aan vanuit de struiken op ongeveer 5 meter afstand van het hert. We dachten allebei dat als het hert daar stond dat de beer dan wel verdwenen zou zijn, maar die zat er dus nog en had ook nog eens 2 jongen bij zich. Heel bijzonder. Hans is rustig weggelopen, want je weet maar nooit hoe zo'n beer gaat reageren.

Ondertussen blijft het maar regenen dus rond een uur of 3 zijn we teruggegaan naar de hotelkamer. Ook wel eens lekker om een rustige middag te hebben.

Temperatuur vandaag tussen de 6 en 12 graden (amper wind dus het voelt niet heel koud)

Onze route kun je zien op http://www.a-trip.com/tracks/view/106823

Simone

Dat klinkt wel spannend zeg, met die beer. Brr