USA en Canada 2012

12/6 Radium Hot Springs - Banff, een grizzly gezien

Vanochtend zijn we weer vroeg op pad gegaan. Eerst even tanken en thee halen bij het tankstation. De benzine is hier in Canada omgerekend ongeveer 1,- a 1,10 euro de liter. Dat scheelt niet veel van Amerika. De grootste verschillen die we tot nu toe merken met Amerika zijn de kleinere porties met het eten (dus gewoon weer normale porties), bij je creditcard je pincode gebruiken ipv je handtekening en zoals ik al eerder zei weer kilometers ipv miles.

Direct na het tankstation (het is dan rond half 7) zien we een stel bighornsheep. Ze klauteren op een steile helling met losse stenen, die af en toe naar beneden rollen. Ze zoeken naar de grassprieten tussen de stenen.

Vanuit Radium rijden we direct het Kootenay National Park in. Door dit park loopt een provinciale weg, dus er rijden ook vrachtwagens. Vrij snel zien we in het park een zwarte beer in de berm. Maar de klapper van de ochtend is dat we ook een Grizzly zien, die op hooguit 25 meter afstand op de berg zit. Als we stoppen komt de beer naar beneden, steekt de weg over en gaat langs en door de kreek lopen. We keren de auto snel en kunnen een heel stuk met de beer meerijden. Wat een waanzinnig mooi gezicht!

Het deel van Canada waar wij nu zijn, bestaat voornamelijk uit bergen, bossen en meren. We hebben vandaag dan ook een paar mooie uitkijkjes gehad op meertjes met besneeuwde bergtoppen op de achtergrond. We zijn vandaag in de Nationale Parken rond het plaatsje Banff. Een leuk toeristisch stadje, dat duidelijk ook een wintersport stadje is.

Doordat we zo vroeg zijn opgestaan hebben we veel gezien vandaag, ondanks de grote afstanden tussen alle stops. We zijn oa een stuk langs de Bow parkway gereden, zijn naar lake Moraine, lake Louise en Bowlake geweest, hebben gewandeld naar 2 watervallen, 1 in Kootenay NP en 1 in Banff, de Johnston Canyon. Daarnaast hebben we ook nog staan kijken hoe de treinen hier via een spiraalvormig spoor door de bergen rijden. Op 1 punt kon je de trein een tunnel in zien gaan en terwijl de trein nog steeds door die tunnel verdween zag je de voorkant van de trein al weer door een andere tunnel op lager niveau naar buiten komen.

We hebben vandaag, naast herten, eekhoorns, mule deer (soort hert) en bighorn sheep ook 5 beren gezien. Het begint haast gewoon te worden. Van die 5 waren er zelfs 2 een Grizzly beer. De 2e Grizzly die we zagen stond achter een hek, daardoor durfden mensen ook dichterbij te komen. Het leek haast een dierentuin, maar hij liep echt in het wild. Toch vond ik het specialer toen we de beer op de berg en in de kreek zagen.

Kortom weer een volle, drukke dag vandaag. Het weer zat mee, een zonnetje en gedurende de dag zo'n graad of 14. Tegen de avond werd het zelfs 21 graden en we hebben buiten gegeten.

Aantal gereden km: 375

On ze route kun je zien op http://www.a-trip.com/tracks/view/106825

Cindy

Hoi, ik volg al een tijdje jullie blog, heb ik toevallig gevonden, die ik zeer geslaagd vind. Het is leuk om de foto's te bekijken en jullie verhalen te lezen. Ikzelf ben een grote Canada-fan. Vrienden van ons zijn momenteel ook in USA-Canada. Ik zie dat jullie in Banff zijn, hoe is het weer daar?(Onze vrienden zijn nog zo ver niet) Ik wens jullie verder nog een prachtige reis toe en ik blijf jullie volgen. Groetjes Cindy