USA en Canada 2012

7/6 West Yellowstone - Cooke City, 8 beren gezien

We hebben vandaag een relatief rustige dag, we blijven in Yellowstone NP. Omdat dit park zo groot is en je een paar uur aan het rijden bent van de noordkant naar de zuidkant, slapen we vanavond in een motel aan de andere kant van het park in Cooke City (een klein gehucht met 1 straat, een paar huizen, hotels, restaurants en giftshops)

West Yellowstone is een klein toeristisch dorpje en ziet er leuk uit. Er is ook een IMAX theater. We beginnen vandaag dan ook met een IMAXfilm over de geschiedenis van Yellowstone, mooie beelden! Na nog wat rondgekeken te hebben in het dorpje en nog wat souveniers gekocht te hebben (oa mooie leren riemen) gaan we op ons gemak naar het park.

Het is vandaag weer warmer dan gisteren en nog steeds zonnig. Een prima dag om rond te lopen en de bronnen en geisers te bekijken, wat we dan ook doen.

De mooiste hete bron die we vandaag zien is The Grand Prismatic Spring. Dit is de grootste hete bron van Amerika. Je kan de bron van bovenaf bekijken door een pad achter het Midway Basin in te slaan. Dit is een wandelpad naar een waterval. Halverwege dat pad is een paadje de berg op ontstaan, het is even klauteren maar het uitzicht op de bron is fantastisch. Terwijl we op die berg even op een boomstam gaan zitten om van het uitzicht te genieten, komt er een eekhoorn ook op de boomstam zitten.

Onderweg zien we weer heel veel bizons, zo veel dat we er in de loop van de dag niet meer voor stoppen om foto's te maken. Maar op een gegeven moment zien we een ophoping van auto's en mensen wijzen. Boven op een berg zit een zwarte beer. Hij is ver weg en maar even zichtbaar, maar toch erg leuk.

Niet veel later zien we een beer in de berm zitten, wat is die dichtbij!! We keren de auto en rijden er nog een keer langs en later nog een keer omdat we toch echt de andere kant op moesten. Er rijdt ook een Yellowstonebus voorbij. De chauffeur laat een paar mensen vlak bij de beer uitstappen, dat is echt ten hoogste verboden! Onbegrijpelijk dat die chauffeur dat toelaat. Onder het kopje video's hebben we een paar nieuwe video's neergezet, ook eentje van de beer in de berm.

Beer nummer 3 loopt ook niet ver van de weg af en daar zijn ook rangers aanwezig. Veel mensen lopen daar gewoon op de weg en ik ben ook uitgestapt. De ranger houdt de beer goed in de gaten en zodra ze in de gaten krijgt dat de beer onze kant op komt, moeten we allemaal weer de auto's in. Ongelofelijk zo veel beren op 1 dag.

Maar het feest was nog niet over, later op de middag zien we in de verte nog een beer met jong en begin van de avond zien we, ook in de verte, een beer met 2 jongen. De 2 jongen zijn een beetje met elkaar aan het spelen. Jammer dat ze zo ver weg zijn, dus foto's maken is wat lastiger. Maar geweldig om mee te maken.

Als we daarna aankomen in Cooke City bij ons motel, Super8, krijgen we kamer 204. Bij de kamer aangekomen hangt er een ‘niet storen-bordje'. Dus ik zeg nog, straks zitten er andere mensen in de kamer... en ja hoor... Hans doet de deur open en er zitten andere mensen in de kamer die ook kamer 204 hadden gekregen.

Zonder excuses krijgen we vervolgens kamer 208, die stinkt heel muf. Dus weer naar de receptie en we krijgen kamer 211, die ruikt precies hetzelfde. Volgens de man van de receptie die met ons meeloopt is er een paar maanden terug geschilderd. Je zou verwachten dat die lucht dan wel weggetrokken is. Gelukkig kan er een raam open, dus dat doen we dan maar.

De temperatuur vandaag was in de ochtend een graad of 6 en in de middag een aangename 17 graden met zon.

Aantal gereden km: 218