USA en Canada 2012

13/6 Banff- Jasper en de Icefield Parkway

We hadden van tevoren nooit gedacht dat we zoveel beren zouden zien. Ook vandaag hebben we weer 7 beren (2 zwarte beren en 5 grizzly's) gezien. Voor eentje zijn we zelfs niet meer gestopt om een foto te maken. Een van de grizzly's had een halsband om met een volgsysteem.

Bijzonder was dat we vandaag een grizzly zagen met 2 kleintjes. Dat was toch wel erg leuk om te zien. Ze zaten in een open veld, zo'n 80 meter van de weg af, dus je kon ze goed zien. We konden het niet laten toch nog een beren-filmpje op de blog te zetten.

De weg van Banff naar Jasper heet de Icefield Parkway. Langs deze weg ligt een gletsjer waar je met een tour naar toe kan. We hadden van tevoren kaartjes geregeld om dit te gaan doen. Het was de hele ochtend regenachtig, maar toen we bij de gletsjer aankwamen brak het zonnetje een beetje door (en toen we klaar waren begon het weer te regenen, net op tijd dus).

Met een bus word je naar het begin van de gletsjer gebracht, waarna je in een grote truck met 6-wiel aandrijving verder de gletsjer op gaat. We mochten ongeveer 20 minuten op de gletsjer rondlopen (een beperkt gebied). Het ijs waar je dan op staat is 300 meter dik, gek idee hoor. Een leuke excursie om te doen en het was helemaal niet koud, een graad of 10.(in oktober schijnt het daar wel - 20 te kunnen worden, dan stoppen ze ook met de excursies vanwege alle sneeuwval).

De rest van de weg was een lange weg door de vallei met links en rechts hoge besneeuwde bergtoppen en af en toe een waterval of een mooi uitzichtpunt. Het plan was om morgen te gaan paardrijden, maar vanwege de slechte weersvoorspellingen hebben we onze reservering van de week gecancelled. Het weer is nu erg opgeknapt en lijkt morgenochtend ook goed te zijn. We wachten het nog even af, als het zo mooi blijft gaan we alsnog.

De temperatuur vandaag was zo'n 13 graden.

Aantal gereden km: 298

Onze route kun je zien op http://www.a-trip.com/tracks/view/106824

PS Cindy, leuk dat je onze reis volgt. Het is op dit moment vrij regenachtig en koud in Banff, maar het schijnt na zondag beter te worden.