USA en Canada 2012

15/6 Jasper - Kamloops

We vertrekken vandaag rond 7 uur uit Jasper. In het hotel kunnen we een kop thee voor onderweg meenemen en de bakker is net open, dus we kopen ook een croissantje voor onderweg. Rond 7.45 uur komen we aan in de staat British Columbia (Jasper ligt in Alberta) en zien een bordje langs de kant van de weg dat hier de klok een uur terug gaat. We winnen dus een uur vandaag, wat mooi uitkomt op deze lange rit.

We rijden eerst door het Mount Robson park en stoppen even bij Moose lake en de Overlander Falls (het was gelijk al even goede ochtendgymnastiek om naar de waterval te lopen, want het liep daar behoorlijk steil).

Even buiten het Robson park zijn de Reargardfalls, dus ook daar zijn we even gaan kijken. Het lijkt vandaag een dag van watervallen te worden en weinig wildlife.

Bij het gehucht Blue River, willen we een boottochtje maken, dat hadden we thuis al op internet gezien. Het heet Blue River Safari en de bedoeling is dat je vanaf de boot ook wildlife kan zien. Daar aangekomen blijkt er net een boot te vertrekken die vol zit en de volgende gaat pas over een uur. Dat vinden we te lang wachten en we vertrekken weer. Eenmaal weer op pad hebben we het er nog even en allebei hebben we toch wel zin in een boottochtje, het is nu namelijk ook lekker weer met een zonnetje.

Dus we gaan weer terug. De wachttijd is dan nog 45 minuten. Uiteindelijk duurt het anderhalf uur voor we op de boot kunnen (we krijgen een windjack en een reddingsvest aan) en we zijn de enige toeristen op die boot. Als we een minuut of 10 varen, keert de gids de boot en vaart weer terug naar de haven. Hij geeft aan dat hij ons extra jassen wil geven (het is inderdaad fris op het water, maar een extra jas was voor ons niet nodig) en tegelijkertijd wil hij ook 2 nieuwe gasten aan boord laten en extra brandstof in zijn tank gooien. We vinden het maar een rare gang van zaken. Eerst ons zo lang laten wachten en dan weer terug naar de haven. Voor ons duurt het allemaal veel te lang (de boot gaat namelijk vanaf nu weer een uur varen en we hebben immers nog een lange rit voor de boeg). We stappen van de boot en vragen ons geld terug. Al met al dus nutteloze tijdsbesteding. Als we wegrijden van het parkeerterrein is het rond 11.45 uur, dat zou de tijd zijn dat de boot weer terug zou keren als alles op tijd was geweest (terwijl de boot nu dus pas echt ging vertrekken met die nieuwe mensen aan boord).

We hebben nog zo'n 200 km te gaan op weg naar Kamloops. We maken onderweg nog een uitstapje naar het Wells Gray Provincial Park. Dit park staat bekend om zijn mooie watervallen. De Helmckenfalls is de mooiste waterval die ik tot nu toe gezien heb. Het water valt 141 meter naar beneden om daarna verder te gaan in een flink stromende kreek.

De andere watervallen die we in dit park gezien hebben zijn de Spahat falls en de Dawson falls, deze watervallen zijn minder hoog, maar wel heel breed. Ze staan er om bekend dat het het laatste obstakel is voor de zalm die vanaf de Pacific ocean naar het binnenland zwemt. Het schijnt dat alleen de sterkste zalmen tot aan deze watervallen kunnen komen.

De temperatuur vandaag begint rond 13 graden en bij aankomst in Kamloops is het rond 20 graden. Kamloops is een vrij grote stad, tegen een berg aan gebouwd. Geen stad om lang te blijven.

Vandaag 558 km gereden.

Onze route kun je zien op http://www.a-trip.com/tracks/view/106822