USA en Canada 2012

5/6 Van Vernal naar Jackson

Ondanks de drukke weg die langs ons motel liep, hebben we vannacht goed geslapen. Het ontbijt dat gratis is in dit motel is waardeloos. Er is heet water, maar er zijn geen theezakjes, de bagels zijn papperig zacht van het ontdooien en toasten maakt het er niet beter op.... Ze komen bijna zwart uit de toaster. Braaf proberen we de bagels weg te werken met wat jam, maar na een paar happen houden we het voor gezien. Weg uit dit motel!

We gaan gelijk door naar het Dinosaur National Monument. Het deel van het park waar we nu naar toe gaan heet The Quarry en dat is de opgegraving van dinosaurus-botten. Vanaf het visitorcenter gaan we met een shuttletrrammetje naar de opgraving toe. De eerste botten zijn op die berg gevonden begin 20e eeuw en in de loop der tijd hebben ze over de opgraving heen een gebouw neergezeet. Als je nu het gebouw binnengaat, zie je een grote rotswand, waarin allerlei botten te zien zijn van verschillende soorten dinosaurussen. Het blijkt dat dit stuk rots vroeger een rivierbodem is geweest en dat deze botten bewaard zijn gebleven omdat deze dieren zo groot waren. De kleinere fossielen zoals van hagedissen zijn veel verderop in het landschap gevonden.

De rest van de dag is gevuld met autorijden. Best jammer want het is een prachtige dag met veel zon. Zo'n 20 km voor we aankomen bij onze bestemming in Jackson in Wyoming begint een signaallampje te knipperen. We hebben lage bandendruk. Dus gelijk naar een tankstation gereden, de banden gevoeld, en lucht er bij gedaan.Het lijkt om de band rechtsachter te gaan. Het lampje blijft knipperen, maar we besluiten door te rijden naar ons hotel in Jackson (vandaag een luxe suite met jacuzzi!).

Hans is gaan bellen met het verhuurbedrijf, waar men adviseert naar het dichtstbijzijnde verhuurpunt op de luchthaven te gaan (hadden we zoiets vorig jaar ook niet meegemaakt??) waar we een gelijkwaardige ruilauto zullen krijgen. Nou vooruit dan maar weer, we kennen het kunstje inmiddels.

We willen eerst de koffers op de hotelkamer neerleggen maar buiten aangekomen lijkt de band al veel zachter en hoor ik de band sissen. Dus meteen in de auto en op naar het vliegveld dat een kwartiertje rijden is. De man bij de balie is door de telefoniste van de roadservice op de hoogte gesteld dat wij komen, maar doet toch wat moeilijk (vraagt bijvoorbeeld of we de auto wel hebben afgetankt... nee dus). Maar goed we krijgen de sleutels van een nieuwe auto en kunnen hem buiten gaan bekijken. Het blijkt een Kia Sorento te zijn, een mooie wagen, maar een stuk kleiner dan het model waar we nu in rijden. Dus niet akkoord en weer naar binnen.

De man geeft aan geen andere wagen te hebben (het hele parkeerterrein van de verhuurbedrijven staat vol met grote auto's).. Dus weer bellen met het verhuurbedrijf dat dit niet acceptabel is. Alternatief is dat we de band bij een garage laten repareren (en gelijk de olie laten vervangen, want dat signaal krijgen we ook al 2 dagen) en door hun laten betalen.

Eenmaal weer buiten blijkt de band nu toch echt half leeg te zijn, we kunnen zo niet naar het stadje terugrijden. Gelukkig is de man achter de balie wel bereid te helpen met het verwisselen van de band, er blijkt een grote spijker in te zitten. Morgenochtend gaan we naar de garage.

Temperatuur vandaag in Vernal rond de 30 graden, bij aankomst in Jackson was het 11 graden (en tijdens een bui die net onstond was het maar y6 graden)! (loop je daar in je korte broek... snel de trui en jas aan!)

Aantal gereden km: 560