USA en Canada 2012

3/6 Moab en omgeving

Het lijkt wel alsof alle echt mooie plekken hier alleen bereikbaar zijn via de onverharde bergwegen. We gaan vandaag weer over een aantal van die wegen, dus eind van de middag zijn we behoorlijk door elkaar geschud. We starten vandaag richting the Gemini Bridges, dit zijn 2 natuurlijke bruggen die heel dicht bij elkaar liggen. Ze zijn de β€˜ tweeling' bruggen genoemd naar de mythologische tweeling Castor en Pollux (zij konden niet zonder elkaar en zijn na hun dood vereeuwigd als sterren zodat ze eeuwig bij elkaar in de buurt blijven ( deze laatste wijsheid heb ik ook maar van het informatiebord)).

De bruggen zijn mooi, maar lastig om goed vast te leggen, omdat je ze van bovenaf ziet. We zijn er zelfs overheen gelopen. De volgende stop is het Dead Horse State Park dat vlak tegen Canyonlands NP aanligt. Als je bij het belangrijkste uitkijkpunt van dit park naar de Coloradorivier kijkt, kijk je dus eigenlijk naar Canyonlands.

Heel bijzonder is dat we in dit State Park een regenboogkring om de zon zagen. Uiteraard even op internet opgezocht en het schijnt dat zo'n kring in Nederland ook vaak voorkomt, maar dat we hem niet zien, omdat je niet zo gauw recht in de zon kijkt. Zo'n kring schijnt een voorbode van slechter weer te kunnen zijn.

Vanuit het Dead Horse State park gaan we verder naar Canyonlands NP waar we de Mesa Arch gaan bekijken. Via een korte wandeling bergop, komen we bij een prachtige arch, waarachter je ook de vallei kunt zien. Het is niet zo druk boven, dus iedereen wacht geduldig op zijn beurt om de arch zonder andere toeristen in beeld te kunnen hebben. Het valt ons echt op dat iedereen hier zo beleefd is.

We zetten onze tocht voort via een deel van de Shafertrail, die we vorig jaar ook gereden hebben. Een flink steil lopende weg met veel bochten. Via deze weg komen we namelijk uit bij the Musselman Arch, opnieuw een aparte boog, waar Hans zelfs overheen is gewandeld. Ik bleef wel veilig aan de kant staan filmen.

De kortste weg terug is weer via de Shafertrail naar boven. De gewone weg naar Moab vanaf dat punt is ongeveer 45 km. Hans had op internet nog een andere mooie bergweg gezien, die ook terugloopt naar Moab, dus die nemen we. Het is de Long Canyonroad. Het begin van deze weg is goed te rijden, dat is een gewone dirtroad. Maar dan begint de weg te dalen, de canyon in. De weg wordt steeds rotsiger en smaller. We zijn inmiddels heel wat gewend, maar dit vind ik opnieuw erg spannend (de deurkruk van de autois inmiddels fijngeknepen...).

Als we bijna bij Moab zijn is het al rond half 6. Het oorspronkelijke plan was om vandaag ook nog naar Arches NP te gaan en daar de Delicate Arch te gaan bekijken. Dat is echter een wandeling van 2 a 3 uur en daar hadden we eind van de middag allebei geen zin meer in. Dus op naar de Moab Grill voor een heerlijke steak en prime rib!

De temperatuur vandaag was zeer warm rond de 38 graden.

Aantal gereden km: 197. De route die we gereden hebben, kun je zien via deze link: http://www.a-trip.com/tracks/view/105502

jon

Lisette,
Dat ziet er fantastisch uit!
heel veel plezier nog verder!
hartelijke groeten,
Jon