USA en Canada 2012

2/6 Monticello - Moab: Canyonlands NP en de rodeo

Als we vandaag de parkeerplaats opstappen zien we grote donkere wolken hangen boven de bergen, precies in de richting waar wij naar toe gaan. Nou maar even zien wat de dag gaat brengen, volgens de weerberichten zou het vandaag weer droog en zonnig zijn. We starten vandaag in Canyonlands National Park. Dit park is verdeeld in drie delen (The Maze, Island in the sky en the Needles) die je vanwege de grote afstanden en de Coloradorivier en Greenriver die het park doorkruisen niet in 1 dag kan bekijken. We gaan vandaag naar het Needlesdistrict. Zoals de naam al zegt vind je in dit district een rotsformatie die lijkt op omhoog stekende naalden.

In het park aangekomen begint het een klein beetje te spetteren en horen we een onweersklap, maar gelukkig blijft het daar bij. De rest van de dag is weliswaar vooral bewolkt maar verder droog en warm. Op weg naar het visitor center komen we langs een rots met rotstekeningen, die noemen ze the Newspaper rock. In het visitorcenter zien we dat er een fourwheeldrive-weg loopt naar een uitkijkpunt over de Coloradorivier. Dat lijkt ons wel wat. We volgen de weg en na door een droge rivierbedding te zijn gereden en verder vooral zandpad, komen we bij een splitsing. Volgens de kaart moeten we rechtsaf, de weg verder volgend staan we in ene voor een omgevallen hek met prikkeldraad. Dat is vast niet de goede weg, dus maar keren. Bij het terugrijden zien we een pijl de andere kant op. Dat doet ons vermoeden dat we toch op de goede weg zaten. Dus wij keren weer om een leggen het hek aan de kant. Na een minuut of 5 op die nieuwe weg, krijgen we door dat we steeds verder de vallei in rijden, op die manier kom je niet echt bij een uitkijkpunt. Dus je raadt het al, nog een keer keren en uiteindelijk zijn we bij de 1e splitsing ipv rechts, linksaf gegaan. Deze weg is een stuk lastig te rijden, op het laatst rijden we gewoon over de rotsen, er is amper een weg meer te zien. We zien wel sporen van andere autobanden. Op een gegeven moment wordt het echt te ggrtig. We zetten de auto stil en gaan een stuk verder lopen, maar ook dat geeft geen resultaat. Onverrichter zaken keren we de auto dus nog een keer om opnieuw de lastige rotsweg over te gaan. Best spannend en al met al hebben we er 3 uur over gedaan..

Eenmaal weer boven aan gekomen rijden we een stukje van de normale route door het park en komen nog langs een wooden shoe arch (hoe verzinnen ze het!). We verlaten het park en besluiten gelijk door te rijden naar Arches National Park. In dit park zijn heel veel natuurlijke bogen (arches) te zien. Omdat we morgen nog een dag hebben, blijven we niet lang in de park, want we willen op tijd terug zijn voor de rodeo in Moab.

De rodeo in Moab is veel groter van opzet dan de rodeo die we in Bryce hebben gezien. Het parkeerterrein staat al aardig vol als we aankomen. Het wordt binnen gehouden in een grote hal. Het was een echte show. Het voorprogramma bestond uit een aantal ruiters die met hun paarden figuren reden en daarna met vlaggen met de namen van de sponsors een rondje reden. Het grappige was dat gedurende de show af en toe twee van die ruiters met vlaggen nogmaals een rondje reden, een soort commercial break. Ook het volkslied kon natuurlijk niet ontbreken bij zo'n happening. Daarna waren er verschillende items te zien, zoals rijden op wilde paarden, stieren vangen, een barrel-race, kinderen die op schapen probeerden te blijven zitten en tot slot het rijden op de stieren. Tussendoor was er steeds een act van de rodeo-clowns. Het duurde veel langer dan we dachten maar het was een leuke avond.

Temperatuur vandaag tussen de 30 en 35 graden.

Aantal gereden km :308