USA en Canada 2012

1/6 Kayenta - Monument Valley - Monticello

We vertrekken rond half 9 uit Kayenta en komen ongeveer een uur later aan in Monument Valley. Je ziet de machtige rotsen die zo kenmerkend zijn voor Monument Valley al uit de verte. Langs de weg komen ook steeds meer indianenstalletjes met sieraden en potterie. We rijden de rondweg die door het park loopt, helaas mag je niet de zijwegen inslaan, maar ook die rondweg is niet verhard , met soms veel zand of vele kuilen. Sinds gisteravond heb ik voor het eerst gereden in de Ford (vind hem best groot!) en Hans zegt dat ik ook een stukje de onverharde weg kan rijden. Pfff nou dat was even flink opletten en sturen, maar het is me gelukt! Vorig jaar waren we ook hier, maar het blijft mooi. Die rotsen zijn gewoon imposant en de sfeer is ook heel apart. Op alle uitzichtpunten staan indianenstalletjes en ik kan het dan ook niet laten weer een aantal kettinkjes aan mijn verzameling toe te voegen.

We blijven tot een uur of 1 in Monument Valley en steken dan de weg over om te gaan lunchen bij Gouldings Trading Post. Er is ook een klein museum bij, waar te zien is dat Henry Ford en John Wayne vroeger ook bij de Trading Post geweest zijn om verschillende films te maken. Er hangen allerlei foto's uit films en er staan 2 versleten regisseursstoeltjes.

We vervolgen onze weg richting Monticello via the Valley of the Gods (eveneens een mooie vallei met aparte rotsen) en een scenic byway de berg over (met jawel... weer mooi uitzicht). Aan het eind van de middag, het is dan al een uur of 5, gaan we nog naar het Natural Bridges Monument. Via een rondweg van zo'n 15 km kom je daar langs 3 uitkijkpunten met zicht op 3 verschillende natuurlijke bruggen, die in de loop der tijd zijn uitgesleten uit het zandsteen. Je kunt daar ook verschillende trails lopen. We besluiten bij de laatste brug de trail naar beneden te lopen, dan kom je tot onder de brug. Wat een enorme brug als je er onder staat! De weg naar boven was wat lastiger ;-). Op dat moment was het nog steeds ruim 30 graden, dus veel water drinken onderweg.

Na dit verrassend leuke uitstapje rijden we nog ongeveer een uur naar Monticello, waar we overnachten in een motel. Verder is er nauwelijks iets te beleven in dit stadjes. Sterker nog, het zoeken naar een restaurant dat open is (en niet al heel lang gesloten lijkt) en er ook nog een beetje ok uitziet, duurt even. Uiteindelijk belanden we bij een restaurant dat er wat oud/oubollig uitziet, maar de steak is daar prima.

Nu lekker slapen en morgen op weg naar Moab waar we 2 dagen blijven. Daar heb je oa Arches NP en Canyonlands NP.

Hoogste temperatuur vandaag 100 F = 39 graden.

Aantal gereden km 319. De route die we gereden hebben, kun je zien op:

henk en corrie

wat een mooi weer hebben jullie , smeren jullie je wel goed in . wij leven door dit verhaal mee .nog een goede reis verder. groetjes van ons.